Kategoria: ZdrowieArtykuł autorstwa: 16 listopada 20140 komentarzy

Jak dobrze spać, żeby się wyspać?

Sen jest niesamowicie istotny w życiu człowieka. Dobry sen w nocy pozwala nam na uzyskanie maksymalnej wydajności pod względem psychicznym, intelektualnym i emocjonalnym. Zaburzenia snu mogą natomiast prowadzić do wielu chorób, ale o tym może w innym artykule. Tutaj chciałbym poruszyć temat jak najlepszego wysypiania się.

Unikaj monitorów przed snem

Niebieskie światło emitowane przez rozmaite urządzenia – telewizory, monitory komputerów, laptopy, smartfony czy tablety, których używamy przed samym snem, powoduje negatywne efekty na jakości naszego snu w nocy. Niebieskie światło emitowane przez te wyświetlacze rozbudza i męczy nasze oczy, dlatego zamiast powyższych urządzeń, lepiej przeczytać staromodną papierową książkę przed snem lub porozmyślać o minionym dniu w spokoju.

Jak dobrze spać, aby się wyspać?Rozważnie pij kawę

Kawa, jak i inne produkty spożywcze zawierające sporą dawkę kofeiny – herbaty, yerba mate i inne mają bardzo mocne właściwości rozbudzające nasz organizm. Nie powinniśmy jednak ich stosować po południu, np. po 16, bo kofeina będzie nadal w naszym organizmie o czasie, kiedy np. o 23 położymy się spać. Ta dawka kofeiny, która pozostała w naszym układzie krążenia będzie nadal nas rozbudzała o tak późnej porze – i nawet jeśli zaśniemy, to ten sen będzie płytki i o wiele gorszy jakościowo.

Ochłodź lekko sypialnię na noc

Badania wskazują, że lepiej się nam śpi, jeśli temperatura w sypialni w nocy jest niższa o kilka stopni Celsjusza niż za dnia. Możesz np. wywietrzyć pokój przed położeniem się spać, aby temperatura lekko spadła.

Kładź się dość wcześnie

Jesteśmy ludźmi i kiedyś naturalne dla nas było położenie się spać niedługo po zachodzie słońca. Oczywiście nie do końca tyczy się to miesięcy jesiennych i zimowych, ale reguła jest podobna. Słońce nas rozbudza, a jego brak, czyli całkowita ciemność, okraszona czasem światłem księżyca wskazuje dla nas czas snu. Badania jednoznacznie udowodniły, że sen pomiędzy godziną 22 a 2 w nocy jest dla nas najbardziej wartościowy. Warto więc wykorzystać go jak najbardziej, a rano będziemy bardziej wyspani i pełniejsi energii do pracy i działania.

Dodaj komentarz