Strona główna Zdrowie Czy dieta lodowa jest skuteczna?

Czy dieta lodowa jest skuteczna?

przez Jakub Nowicki

Dieta lodowa bazuje na „zimnie”, tzn. na jedzeniu lodu, obniża się temperatura ciała i organizm musi wytworzyć energię, żeby się ponownie ogrzać. Niektóre diety zawierały w składzie picie dużych ilości zimnej wody w celu spalenia kalorii. I o ile w tym przypadku jest to prawda, to jednak dieta lodowa jest nieskuteczna.

Kalorie są pomiarem energii cieplnej, która jest rozumiana jako część ciepła potrzebna do podniesienia temperatury grama wody o jeden stopień. W przypadku lodu w stanie stałym, potrzeba 80 kalorii, aby zmienić gram lodu w wodę.

Stąd też jedzenie grama lodu w stanie 0 stopni Celsjusza spali kalorie w celu ogrzania się do temperatury ciała – około 37 stopni Celsjusza – oraz dodatkowe 80 kalorii dla aktualnego procesu topnienia. Każdy gram lodu zmniejsza około 117 kalorii. Jedzenie około 30 gramów lodu spala nieco ponad 3,3 tysiąca kalorii.

Czemu więc ta dieta nie działa?

Problemem jest tutaj fakt, że jeśli mówimy o jedzeniu, to myślimy o kilokaloriach zamiast o kaloriach, a:

  • 1 kilokaloria = 1000 kalorii

Wykonując powyższe obliczenia dla kilokalorii, zjedzenie kilograma lodu skonsumuje zaledwie 117 kalorii. Aby osiągnąć 3,5 tysiąca kilokalorii potrzebnych do schudnięcia niecałego 0,5 kilograma na wadze, trzeba by jeść 30 kg lodu dziennie.

Jeśli postępowałbyś tak samo, ale jadłbyś 0,5 kg lodu dziennie, straciłbyś 0,5 kg na wadze po 2 miesiącach. Nie jest to więc zbyt efektywny plan chudnięcia.

Są też inne problemy, które należałoby tu rozważyć – głównie natury biologicznej. Część energii termalnej może nie być rezultatem procesów metabolicznych, a co za tym idzie może nie skutkować spalaniem kalorii.

You may also like

Zostaw komentarz