Często motocykliści stają przed dylematem wyboru odpowiedniego oleju silnikowego dla swojego pojazdu. Nie da się ukryć bowiem, że ten płyn eksploatacyjny ma wpływ na właściwą pracę części oraz ich trwałość. Różni producenci oferują specjalistyczne oleje do silników motocykli, a rozmaite ich rodzaje mogą wywoływać niemałe problemy przy wyborze. Trzeba się bowiem zastanowić, który z nich zapewni optymalną ochronę i wydajność oraz sprawi, że każda jazda będzie wspaniałą przygodą.
Najlepsze oleje silnikowe
Wybierając olej do silnika motocyklowego https://www.intermotors.pl/oferta/olej-silnikowy-5010178~3224, należy sprawdzić przede wszystkim instrukcję obsługi pojazdu. To zalecenia producenta dotyczące lepkości, norm jakościowych (np. norma JASO) i innych parametrów są podstawą doboru płynów eksploatacyjnych. Poza tym użytkownicy muszą mieć świadomość, że na rynku dostępne są oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne.
Dużym powodzeniem cieszą się te ostatnie ze względu na lepsze właściwości smarne i ochronne. Do specyfiki silnika i warunków eksploatacji dobiera się też lepkość oleju, a regularna wymiana pozwala zadbać o wszystkie elementy. Jak widać, intensywna eksploatacja pojazdu może wymagać częstszych wymian.
Znane marki produkujące olej silnikowy do motocykli
W profesjonalnych sklepach dostępne są oleje silnikowe różnych marek i często właśnie one stają się gwarancją jakości dla klientów. Oleje Motul cieszą się zaufaniem użytkowników ze względu na swoją wysoką jakość i różnorodność produktów. Marka bierze też udział w sportach motorowych, co przekłada się na zaawansowane technologicznie produkty. Może się również pochwalić długą tradycją i ugruntowaną pozycją w świecie w wymagających dyscyplinach.
Innym znanym producentem rekomendowanym przez liczne firmy motoryzacyjne jest Castrol. Oleje tej marki charakteryzują się doskonałą jakością i wykazują właściwości chroniące silnik. Castrol to marka polecana przez znanych producentów samochodów i motocykli. Natomiast oleje Valvoline są szczególnie cenione przez entuzjastów wyścigów.
Jak dopasowuje się olej motocyklowy do rodzaju pojazdu?
Oleje przeznaczone do stosowania w czterosuwowych silnikach motocyklowych pełnią szereg istotnych funkcji. Nie ograniczają się one wyłącznie do smarowania. Odpowiadają bowiem za skuteczne chłodzenie, utrzymanie wnętrza silnika w czystości oraz ochronią przed korozją. Dodatkowo zmniejszają także opory pracy, co przekłada się na bardziej oszczędne zużycie paliwa.
W przypadku olejów przeznaczonych do silników czterosuwowych motocykli niezbędne jest uwzględnienie różnorodnych dodatków zapobiegających spienianiu. Muszą one też współdziałać z układem sprzęgła oraz skrzynią biegów. W przeciwieństwie do pojazdów dwusuwowych, gdzie te elementy mają oddzielny system smarowania, olej 4T musi zawierać bogatszy zestaw składników, aby spełnić swoje wielokierunkowe zadania.
Olej silnikowy do motocykla dwusuwowego
Natomiast motocyklowe oleje silnikowe przeznaczone do silników dwusuwowych znajdują zastosowanie głównie w małych skuterach oraz motocyklach offroadowych wykorzystywanych do jazdy terenowej. Silniki dwusuwowe charakteryzują się lekkością oraz wysoką wydajnością, co wymaga specjalnego rodzaju oleju. Pełni on funkcję dodatku do paliwa. Smary, które docierają do kluczowych elementów silnika, są transportowane przez mieszankę paliwa, oleju i powietrza przed skrzynią korbową. Z drugiej strony ten rodzaj silnika charakteryzuje się dość krótkim cyklem życia, więc oleje 2T nie muszą być tak trwałe jak oleje do silników motocyklowych czterosuwowych i zazwyczaj nie zawierają dużej ilości dodatków.
Czym różnią się oleje motocyklowe?
Podstawą doboru oleju jest jego zgodność z normami jakościowymi, takimi jak JASO (Japanese Automotive Standards Organisation) oraz klasyfikacja SAE (Society of Automotive Engineers) określająca lepkość oleju w różnych warunkach temperaturowych. Dlatego też niezależnie od wyboru pomiędzy olejem mineralnym a syntetycznym, należy zawsze kierować się zaleceniami producenta motocykla oraz wymaganiami dotyczącymi jakości i lepkości oleju. Olej mineralny tradycyjnie kojarzony jest ze starszymi lub mocno eksploatowanymi jednostkami napędowymi, choć nadal znajduje swoje zastosowanie. W przeciwieństwie do oleju syntetycznego bazuje głównie na naturalnych składnikach.
Warto jednak zauważyć, że współczesne formuły zostały znacząco ulepszone, co pozwala im sprostać wymaganiom nowoczesnych silników. Różnice między olejem mineralnym a syntetycznym wynikają głównie z procesu produkcji i składu chemicznego. Olej mineralny powstaje poprzez rafinację ropy naftowej, podczas gdy w pełni syntetyczny olej jest wynikiem mieszania składników chemicznych. Tym samym olej mineralny może być tańszy, bo bazuje na naturalnych składnikach.
A to dobry argument dla użytkowników starszych motocykli. Jednak coraz częściej oleje syntetyczne są preferowane – zwłaszcza w nowoczesnych silnikach o wyższej mocy i wydajności. Ich zaawansowana formuła zapewnia lepsze właściwości smarne w różnych warunkach temperaturowych i eksploatacyjnych, co przekłada się na dłuższą żywotność silnika oraz lepszą ochronę przed zużyciem.